2015. február 5., csütörtök

Kompetenciák

Halványkék pötty

"Talán nincsen jobb mód bemutatni az emberi beképzeltség ostoba mivoltát, mint ez a távoli kép az apró világunkról. Számomra ez kiemeli annak felelősségét, hogy kedvesebben bánjunk a másikkal, hogy megtartsuk és ápoljuk eme halványkék pöttyöt, az egyedüli otthonunkat, melyet valaha ismertünk." 

" A pici gyerek nyitott a környezetre, megvizsgál minden fűszálat. Aztán ez a kíváncsiság elapad valahol. Miért?
Több oka lehet. A gyerekek születésüktől kezdve kíváncsiak a környezetükre. Fontos módszertani kérdés, hogy a pedagógusok hogyan s mennyire tudják ezt a nyitottságot megőrizni. Ehhez az kell, hogy maguk is kíváncsiak maradjanak, észre tudják venni az őket körülvevő szépséget. Viszont, ha valakinek rengeteg a gondja, és önmagával sincs harmóniában, akkor elfeledkezik ezekről csodákról, képes elrohanni mellettük. A felgyorsult világban, ebben a túlfogyasztó társadalomban nagyon nehéz megmaradni és képviselni ezt a szemléletmódot. A szeretetteljes emberi kapcsolatok segítenek ebben. A lelkesítő erő kulcsfontosságú.
A magyar pásztorkutya,a puli, terelőkutya, de ugyanakkor játékos, kedves, okos, szelíd jószág.
Módszerünk is, szelíden „terelgetjük” az embereket, és próbálunk a személyes példamutatásunkkal hatni. A harmóniát az emberi kapcsolatok megértése, javítása által szeretnénk elérni." Új Köznevelés, 2014.december Szelíd terelés  forrás 


Kompetencia

Tanári kompetenciák

Kulcskompetenciák

A modern, tudás alapú, erős gazdasági versenyre, politikai demokráciára, az emberi kapcsolatok humanitására épülő társadalomban az iskolázás során kialakítandó, megerősítendő és fejlesztendő kompetenciák (tudások, készségek, képességek) rendszerének leglényegesebb, alapvető elemei. A Nemzeti alaptanterv ezekre tételesen épít.
1. anyanyelvi kommunikáció
2. idegen nyelvi kommunikáció
3. matematikai kompetencia
4. természettudományos kompetencia
5. digitális kompetencia
6. hatékony és önálló tanulás
7.szociális és állampolgári kompetencia
8. kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
9. esztétikai - művészeti tudatosság és kifejező képesség

ötletek:

  1. Elvárások
  2. Titkos barát
  3. Posta ládakészítés
  4. „Indián Név”
  5. Keress a csoportban
  6. Kedvenc Képem
  7. Kedvenc lufim
  8. Csoport szabályok
  9. Ablak-módszer
  10. Labda körbe dobás
  11. Labda körben tartása
  12. Pokróc labdával
  13. Fonal-háló ismerettel
  14. Dupla-dupla ez-ez
  15. Hány négyzetet látsz
  16. Szöveg feldolgozás kooperatív módszerrel
  17. Füllentős-ellenőrzési mód
  18. Ki vagyok én
  19. Számolás egytől
  20. Öt ember guggol egyszerre
  21. Telefonos
  22. Kulcsszavak
  23. Reflexiók szó, mondat szám
  24. Tíz szavas távirat
  25. Jóslás
  26. Örömkör
  27. Beszélgető kör
  28. Csoportalakítási módok
  29. Homlokomon a jel
  30. Családi perpatvar
  31. Csomó bogozás
  32. Szegény pici cica
  33. Cipőbolt
  34. Lávaköves
  35. Memóriakör
  36. Ketté osztott napló
  37. Hol az orrod, hol a füled
  38. Gondolat térkép
  39. Szeretet kapu
  40. Mozdulat tükör
  41. Egymásról egymásnak
  42. Jutalomfa

Hegyi házamból, vérpiros, kis
remény, tavasz s nyár bogara,
fedeles szárnyad emelintve
vágyad már ki, szabadba vinne,
rég látott katica?
Vadkan csörtet a havas erdőn
s varjaival károg a tél.
Bent víz vár, méz, lekvár, – ajándék:
hétszer-hét nap kell, vagy talán még
több is, hogy kint megélj!
Túl korai fény csalt elő: jobb,
ha még ablakomban maradsz.
Az új évnek vagy hírhozója,
mint a kéményseprő, a gomba
s a szerencsemalac, –
ne menj hát halni, pici Hét pötty!
Volna csak itt, példádon át
szemeimmel hátra s előre
a hét pecséttel zárt jövőbe
látna ma a világ!

forrás 

A kompetenciák fejlesztése csak a nézetek tudatosítása által valósítható meg, egy olyan folyamatban, amelyben a tanár tudatosan feltárja saját meggyőződéseit, meghallgatja mások nézeteit és kipróbálja, vagyis hiteles gyakorlati tapasztalatokat szerez új tanítási felfogásokról, gyakorlatokról. Amelyek sikerességét azután ismét elemzés tárgyává teszi... Amiről most beszélünk, az a reflektív gondolkodás egyik legfontosabb célja." forrás   (20. oldal)

A reflektív gondolkodás fejlesztése.
Metaforatechnika: Olyan mint...Fogalmak, érzések, képi hasonlat formájában történő megfogalmazása. "A nevelés, olyan mint: a kertészkedés. Mert..."
Metamorfózis: Fogalmak, érzések hasonlítása egy megadott kontextusban.
Ha a tanulás állat lenne...
Ha a tanulás szín lenne...
Ha a tanulás növény lenne...
forrás (34.o.)
Ha a tanulás jármű lenne...

Reflektív gondolkodás a tanárképzésben
 

Keresés ebben a blogban