Halványkék pötty
"Talán nincsen jobb mód bemutatni az emberi beképzeltség ostoba mivoltát,
mint ez a távoli kép az apró világunkról. Számomra ez kiemeli annak
felelősségét, hogy kedvesebben bánjunk a másikkal, hogy megtartsuk és
ápoljuk eme halványkék pöttyöt, az egyedüli otthonunkat, melyet valaha
ismertünk."
" A pici gyerek nyitott a környezetre, megvizsgál minden fűszálat. Aztán ez a kíváncsiság elapad valahol. Miért?
Több oka lehet. A gyerekek születésüktől kezdve kíváncsiak a környezetükre. Fontos módszertani kérdés, hogy a pedagógusok hogyan s mennyire tudják ezt a nyitottságot megőrizni. Ehhez az kell, hogy maguk is kíváncsiak maradjanak, észre tudják venni az őket körülvevő szépséget. Viszont, ha valakinek rengeteg a gondja, és önmagával sincs harmóniában, akkor elfeledkezik ezekről csodákról, képes elrohanni mellettük. A felgyorsult világban, ebben a túlfogyasztó társadalomban nagyon nehéz megmaradni és képviselni ezt a szemléletmódot. A szeretetteljes emberi kapcsolatok segítenek ebben. A lelkesítő erő kulcsfontosságú.
A magyar pásztorkutya,a puli, terelőkutya, de ugyanakkor játékos, kedves, okos, szelíd jószág.
Módszerünk
is, szelíden „terelgetjük” az embereket, és próbálunk a személyes
példamutatásunkkal hatni. A harmóniát az emberi kapcsolatok megértése,
javítása által szeretnénk elérni." Új Köznevelés, 2014.december Szelíd terelés forrás
Kompetencia
Tanári kompetenciák
Kulcskompetenciák
Tanári kompetenciák
Kulcskompetenciák
A
modern, tudás alapú, erős gazdasági versenyre, politikai demokráciára, az
emberi kapcsolatok humanitására épülő társadalomban az iskolázás során
kialakítandó, megerősítendő és fejlesztendő kompetenciák (tudások, készségek,
képességek) rendszerének leglényegesebb, alapvető elemei. A Nemzeti alaptanterv
ezekre tételesen épít.
1. anyanyelvi kommunikáció
2. idegen nyelvi kommunikáció
3. matematikai kompetencia
4. természettudományos kompetencia
5. digitális kompetencia
6. hatékony és önálló tanulás
7.szociális és állampolgári kompetencia
8. kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
9. esztétikai - művészeti tudatosság és kifejező
képesség
ötletek:
- Elvárások
- Titkos barát
- Posta ládakészítés
- „Indián Név”
- Keress a csoportban
- Kedvenc Képem
- Kedvenc lufim
- Csoport szabályok
- Ablak-módszer
- Labda körbe dobás
- Labda körben tartása
- Pokróc labdával
- Fonal-háló ismerettel
- Dupla-dupla ez-ez
- Hány négyzetet látsz
- Szöveg feldolgozás kooperatív módszerrel
- Füllentős-ellenőrzési mód
- Ki vagyok én
- Számolás egytől
- Öt ember guggol egyszerre
- Telefonos
- Kulcsszavak
- Reflexiók szó, mondat szám
- Tíz szavas távirat
- Jóslás
- Örömkör
- Beszélgető kör
- Csoportalakítási módok
- Homlokomon a jel
- Családi perpatvar
- Csomó bogozás
- Szegény pici cica
- Cipőbolt
- Lávaköves
- Memóriakör
- Ketté osztott napló
- Hol az orrod, hol a füled
- Gondolat térkép
- Szeretet kapu
- Mozdulat tükör
- Egymásról egymásnak
- Jutalomfa
Hegyi házamból, vérpiros, kis
remény, tavasz s nyár bogara,
fedeles szárnyad emelintve
vágyad már ki, szabadba vinne,
rég látott katica?
Vadkan csörtet a havas erdőn
s varjaival károg a tél.
Bent víz vár, méz, lekvár, – ajándék:
hétszer-hét nap kell, vagy talán még
több is, hogy kint megélj!
Túl korai fény csalt elő: jobb,
ha még ablakomban maradsz.
Az új évnek vagy hírhozója,
mint a kéményseprő, a gomba
s a szerencsemalac, –
ne menj hát halni, pici Hét pötty!
Volna csak itt, példádon át
szemeimmel hátra s előre
a hét pecséttel zárt jövőbe
látna ma a világ!
forrás
remény, tavasz s nyár bogara,
fedeles szárnyad emelintve
vágyad már ki, szabadba vinne,
rég látott katica?
Vadkan csörtet a havas erdőn
s varjaival károg a tél.
Bent víz vár, méz, lekvár, – ajándék:
hétszer-hét nap kell, vagy talán még
több is, hogy kint megélj!
Túl korai fény csalt elő: jobb,
ha még ablakomban maradsz.
Az új évnek vagy hírhozója,
mint a kéményseprő, a gomba
s a szerencsemalac, –
ne menj hát halni, pici Hét pötty!
Volna csak itt, példádon át
szemeimmel hátra s előre
a hét pecséttel zárt jövőbe
látna ma a világ!
forrás
A kompetenciák fejlesztése csak a nézetek tudatosítása által valósítható meg, egy olyan folyamatban, amelyben a tanár tudatosan feltárja saját meggyőződéseit, meghallgatja mások nézeteit és kipróbálja, vagyis hiteles gyakorlati tapasztalatokat szerez új tanítási felfogásokról, gyakorlatokról. Amelyek sikerességét azután ismét elemzés tárgyává teszi... Amiről most beszélünk, az a reflektív gondolkodás egyik legfontosabb célja." forrás (20. oldal)
A reflektív gondolkodás fejlesztése.
Metaforatechnika: Olyan mint...Fogalmak, érzések, képi hasonlat formájában történő megfogalmazása. "A nevelés, olyan mint: a kertészkedés. Mert..."
Metamorfózis: Fogalmak, érzések hasonlítása egy megadott kontextusban.
Ha a tanulás állat lenne...
Ha a tanulás szín lenne...
Ha a tanulás növény lenne...
forrás (34.o.)
Ha a tanulás jármű lenne...
A reflektív gondolkodás fejlesztése.
Metaforatechnika: Olyan mint...Fogalmak, érzések, képi hasonlat formájában történő megfogalmazása. "A nevelés, olyan mint: a kertészkedés. Mert..."
Metamorfózis: Fogalmak, érzések hasonlítása egy megadott kontextusban.
Ha a tanulás állat lenne...
Ha a tanulás szín lenne...
Ha a tanulás növény lenne...
forrás (34.o.)
Ha a tanulás jármű lenne...
Reflektív gondolkodás a tanárképzésben